zaterdag 10 mei 2014

Slechts een onschuldige kus

Sinds het uitkomen van mijn vijfde thriller Doelwit, waarin het verhaal verteld wordt over de impact en de gevolgen van eergerelateerd geweld en eerwraak, stromen de reacties van lezers binnen. Gisteren ontving ik welgeteld de zeventiende e-mail, geschreven door een jonge Afghaanse vrouw die mijn boek gelezen heeft en die zelf te maken heeft gehad met eergerelateerd geweld. Zestien was ze toen haar vader haar de omgang verbood met een Nederlandse jongen. Uit angst deed ze wat haar werd opgedragen, want ze wist wat het kon betekenen als ze het niet deed. Een onschuldige kus op haar wang voor haar verjaardag, op het schoolplein, was voor haar vader voldoende om haar duidelijk te maken dat hij dat niet waardeerde. De gevolgen van haar “verraad” waren gruwelijk. Ze is voor de rest van haar leven verminkt.

Toen ik haar e-mail las vroeg ik mij af hoe het kan dat iemand die zelf zoiets heeft meegemaakt, een boek over eerwraak leest. Is het misschien herkenning? Het weten dat je niet alleen staat in een wereld waarin nog zo weinig mensen weten over een fenomeen dat te gruwelijk is voor woorden? Waarschijnlijk wel. Zo zit de mens nu eenmaal in elkaar. Zoeken naar bevestiging is wat we allemaal doen, zo ook slachtoffers van gruwelijk geweld. Voelen ze zich er beter bij? Waarschijnlijk niet. Het roept alleen maar pijnlijke herinneringen op. Herinneringen die sommige van hen met iemand moeten delen en sommige van hen hebben mij daarvoor uitgekozen. Ik heb dat boek geschreven; ik zal hen wel begrijpen. En geloof me, dat doe ik.

Er wordt mij wel eens gevraagd of ik bewust voor dit soort onderwerpen kies. Het antwoord is nee. Ik ga er niet naar op zoek. Vaak is het een artikel in de krant dat mijn aandacht op een bepaald (maatschappelijk) onderwerp vestigt, en dat is dan het begin van mijn zoektocht naar informatie, liefst uit de eerste hand. Voor Doelwit benaderde ik een vrouw, die ik nog nooit persoonlijk ontmoet had, maar die ik “kende” van een grote boekensite. We schreven elkaar wel eens een privéberichtje, vooral omdat zij mijn boeken altijd erg mooi vond. Van het een kwam het ander, het gesprek kwam op het onderwerp van mijn volgende boek, en zij vertelde mij dat ze persoonlijk te maken had gehad met eerwraak. De gesprekken werden dieper, er kwam een persoonlijke ontmoeting en vanaf dat moment was onze relatie méér dan slechts het raakvlak boeken. Via haar kwam ik terecht bij een zelfhulpgroep voor slachtoffers van eerwraak. Het kostte tijd, maar uiteindelijk lieten ook die mensen mij toe in hun wereld, een wereld waarvan wij, nuchtere Hollanders, amper weet hebben.
De eerste nacht nadat ik met die slachtoffers in de groep gesproken had, heb ik niet geslapen. Hoe was het mogelijk dat dit soort dingen gebeurden? We weten het allemaal, kranten staan er vol van, tijdschriften publiceren artikelen over het fenomeen. En toch blijft het doorgaan. Waarschijnlijk zal het ook nooit stoppen; daarvoor is het té veel ingebakken in bepaalde culturen.

Ondanks dat Doelwit voor een groot deel gebaseerd is op de ervaringen van hoofdzakelijk twee vrouwen, heb ik geprobeerd het niet als non-fictie te laten overkomen. Wel heb ik me gehouden aan de feiten zoals ze er lagen. Ik heb er geen extra emotionele draai aan gegeven, maar emoties ook niet geweerd. Ik geef eerlijk toe dat het vinden van een tussenweg niet gemakkelijk was. Juist omdat je zo betrokken bent bij de vrouwen die dit hebben meegemaakt, kan het zomaar gebeuren dat je nét even wat teveel wilt benadrukken hoe vreselijk het allemaal is en dat is niet goed. Het is ook niet nodig, want de verhalen op zich zijn al erg genoeg.

Ik weet niet hoeveel e-mails ik nog ga krijgen. En ondanks dat elk verhaal dat ik ontvang mij steeds opnieuw een beetje triest maakt, vanwege het besef dat elk daarvan geschreven is door een slachtoffer van eergerelateerd geweld, hoop ik stiekem dat het er heel veel zijn. Want dat betekent dat Doelwit die mensen een handvat heeft aangereikt om naar buiten te treden met hun gruwelijke ervaringen, al is het dan alleen maar tegen iemand die ze niet kennen. En dat vind ik dapper. Ze verdienen dan ook alle respect in de wereld.





3 opmerkingen:

  1. Mooi initiatief Linda. Ik zal er een melding van maken op mijn blog en dit delen op facebook. Je boek heeft veel losgemaakt en dat is een goede zaak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Joop. Ik hoop dat veel mensen het gaan lezen!

      Verwijderen
  2. Respect. Voor jou, de auteur. Respect. Voor hen die zich (helaas) herkennen in het boek.

    BeantwoordenVerwijderen