vrijdag 14 januari 2011

Trots

Om maar met de deur in huis te vallen: ik ben trots. Supertrots. Mijn boek, Caleidoscoop, is nu twee weken uit en de meningen van de lezers liegen er niet om. Een ware sterrenregen. Maar het meest trots ben ik op de eerste, echte, officële recensie, die gisteren, één dag voor kerstmis, op Vrouwenthrillers werd geplaatst. Eerlijk gezegd had ik op slechts drie sterren gerekend. Oké, een beetje gehoopt op vier. Maar wat ik kreeg had ik zelfs in mijn stoutste dromen niet verwacht.
Afijn. Oordeel zelf en probeer niet van uw stoel te vallen. Ik deed dat namelijk wel…
==
Recensie:
VrouwenThrillers.nl (Annette) op 24 december 2010:
Vaak kan je in een debuut de onervarenheid van de schrijver herkennen: De stijl is goed, maar het verhaal net niet helemaal, of andersom. Het plot is voorspelbaar of te gekunsteld. Te veel details of juist te weinig en dan heb ik het nog niet over de debuten vol met losse eindjes (die je trouwens ook vaak in niet-debuten tegekomt). Maar al dit commentaar slaat NIET op Linda Jansma en haar debuut Caleidoscoop.
In Caleidoscoop wordt Janine – eigenaresse van Club Mercury – teruggeworpen in haar verleden wanneer haar man Albert voor de deur van de club wordt vermoord. Janine heeft toen ze jonger was al heel wat meegemaakt en de dader zou wel ‘ns iets met dat verleden te maken kunnen hebben. Maar ook in het heden zijn genoeg verdachten aan te wijzen.
Afwisselend worden het heden en het verleden van Janine ontrafeld en ga je als lezer het totaalplaatje begrijpen. En net als je denkt te weten waar het heen gaat, blijkt dat Linda Jansma haar verhaal en haar karakters perfect onder controle heeft. Houd je vast voor de eindspurt die dan volgt.
Linda Jansma maakt mooie, verzorgde zinnen waarmee ze de lezer betovert net zoals een caleidoscoop betovert: Je wilt alleen maar doorlezen, om erachter te komen wat er gaat gebeuren op de volgende bladzijde. Ondanks alle details die Linda beschrijft heeft de lezer genoeg ruimte om mee te denken, mee te puzzelen, maar ook om mee te hopen op dat ene goede einde…
Alleen de kaft is naar mijn idee te licht van kleur voor deze toch wel donkere thriller die zich deels ’s nachts afspeelt, maar dat heeft geen effect op die 5 verdiende sterren! En nu nog de verfilming!
Oordeel: 5 sterren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten